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Ileocecal intussusception caused by lung cancer metastasis

Ileozökale Invagination infolge Dünndarmmetastase eines Lungenkarzinoms

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Zusammenfassung

Die Invagination von Darmabschnitten stellt im Erwachsenenalter ein seltenes Krankheitsbild dar. Der distale Dünndarm und der Dickdarm sind am häufigsten betroffen. Wir berichten über eine 65-jährige Patientin mit bekanntem nichtkleinzelligem Lungenkarzinom mit akutem Abdomen und ileusartigem Beschwerdebild. Die Computertomographie des Abdomens zeigte das Bild einer ileozökalen Invagination. Es erfolgte eine rechtsseitige Hemikolektomie mit histopathologischem Nachweis einer Metastase des Lungenkarzinoms als Ursache der Invagination. Die klassische Trias krampfartiger abdomineller Schmerzen, blutiger Diarrhö und einer tastbaren Resistenz, die bei Kindern in der Mehrzahl der Fälle beobachtet werden kann, ist bei Erwachsenen selten. Das Beschwerdebild ist nicht selten unspezifisch. Wegen der großen Zahl ursächlicher struktureller Veränderungen ist bei Erwachsenen mit Invagination eine chirurgische Versorgung anzustreben. Bei kolischer und ileokolischer Invagination besteht in der Mehrzahl der Fälle eine maligne Grunderkrankung, weshalb eine radikale onkologische Operation durchgeführt werden sollte. Bei Dünndarminvagination ist in den meisten Fällen eine Segmentresektion ausreichend.

Summary

Intussusception is a rare clinical finding in adults. Most cases occur in the distal small bowel or large intestine. We report the case of a 65-year-old woman with known non-small-cell lung cancer (NSCLC) who presented with acute abdomen and ileus-like symptoms. Abdominal computed tomography suggested ileocecal intussusception. The patient underwent right hemicolectomy and the histopathological workup showed ileal NSCLC metastasis as the lead lesion of intussusception. The classic triad of cramping abdominal pain, bloody diarrhea and a palpable tender mass, which is present in the majority of pediatric patients, is only infrequently observed in adults. Thus, symptoms are often nonspecific and the clinical presentation may be inconspicuous. Because of the large proportion of structural anomalies, adult intussusception requires definitive treatment, of which surgical resection is the treatment of choice. In patients with colocolonic or ileocolonic intussusception, malignancy should be considered and therefore en bloc resection rather than reduction is the recommended surgical technique, whereas cases of enteric intussusceptions may be reduced by limited resection of the small intestine.

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References

  • Wang LT, Wu CC, Yu JC, Hsiao CW, Hsu CC, Jao SW (2007) Clinical entity and treatment strategies for adult intussusceptions: 20 years' experience. Dis Colon Rectum 50 (11): 1941–1949

    Article  PubMed  Google Scholar 

  • McKay R (2006) Ileocecal intussusception in an adult: the laparoscopic approach. JSLS 10 (2): 250–253

    PubMed  Google Scholar 

  • Idelevich E, Kashtan H, Mavor E, Brenner B (2006) Small bowel obstruction caused by secondary tumours. Surg Oncol 15 (1): 29–32

    Article  PubMed  Google Scholar 

  • Pollheimer MJ, Hinterleitner TA, Pollheimer VS, Schlemmer A, Langner C (2008) Renal cell carcinoma metastatic to the stomach: single-centre experience and literature review. BJU Int 102 (3): 315–319

    Article  PubMed  Google Scholar 

  • Vutuc C, Waldhoer T, Haidinger G (2004) Cancer mortality in Austria: 1970–2002. Wien Klin Wochenschr 116 (19–20): 669–675

    Article  PubMed  Google Scholar 

  • Zöchbauer S, Krajnik G, Huber H (1994) Bronchial cancer – development, diagnosis, therapy, prognosis [Article in German]. Wien Klin Wochenschr 106 (14): 431–447

    PubMed  Google Scholar 

  • Arbeitskreis Thoraxchirurgie der Österreichischen Gesellschaft für Pneumologie (2005) Diagnosis and therapy of lung neoplasms. Interdisciplinary guidelines [Article in German]. Wien Klin Wochenschr 117 [Suppl 1]: 1–34

    Article  Google Scholar 

  • Hoschek S, Hoschek-Risslegger U, Fiegl M, Zabernigg A, Pall G, Auberger T, et al (2007) Small cell lung cancer [Article in German]. Wien Klin Wochenschr 119 (23–24): 697–710

    Article  PubMed  Google Scholar 

  • Dean DL, Ellis FH Jr, Sauer WG (1956) Intussusception in adults. AMA Arch Surg 73 (1): 6–11

    PubMed  CAS  Google Scholar 

  • Begos DG, Sandor A, Modlin IM (1997) The diagnosis and management of adult intussusception. Am J Surg 173 (2): 88–94

    Article  PubMed  CAS  Google Scholar 

  • Chiang JM, Lin YS (2008) Tumor spectrum of adult intussusception. J Surg Oncol 98 (6): 444–447

    Article  PubMed  Google Scholar 

  • Gayer G, Zissin R, Apter S, Papa M, Hertz M (2002) Adult intussusception – a CT diagnosis. Br J Radiol 75 (890): 185–190

    PubMed  CAS  Google Scholar 

  • Nakamura S, Yanagihara K, Izumikawa K, Seki M, Kakeya H, Yamamoto Y, et al (2008) Severe pulmonary tuberculosis complicating ileocecal intussusception due to intestinal tuberculosis: a case report. Ann Clin Microbiol Antimicrob 7: 16

    Article  PubMed  Google Scholar 

  • Rea JD, Lockhart ME, Yarbrough DE, Leeth RR, Bledsoe SE, Clements RH (2007) Approach to management of intussusception in adults: a new paradigm in the computed tomography era. Am Surg 73 (11): 1098–1105

    PubMed  Google Scholar 

  • Yang CJ, Hwang JJ, Kang WY, Chong IW, Wang TH, Sheu CC, et al (2006) Gastro-intestinal metastasis of primary lung carcinoma: clinical presentations and outcome. Lung Cancer 54 (3): 319–323

    Article  PubMed  Google Scholar 

  • McNeill PM, Wagman LD, Neifeld JP (1987) Small bowel metastases from primary carcinoma of the lung. Cancer 59 (8): 1486–1489

    Article  PubMed  CAS  Google Scholar 

  • Antler AS, Ough Y, Pitchumoni CS, Davidian M, Thelmo W (1982) Gastrointestinal metastases from malignant tumours of the lung. Cancer 49 (1): 170–172

    Article  PubMed  CAS  Google Scholar 

  • Pohlen U, Eberhardt H, Kruschewski M, Buhr HJ (2003) Diagnostics and surgical therapy of enteric intussusception in adults illustrated by three cases [Article in German]. Chirurg 74 (9): 852–855

    Article  PubMed  CAS  Google Scholar 

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Correspondence to Cord Langner.

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Pollheimer, M., Eberl, T., Baumgartner, K. et al. Ileocecal intussusception caused by lung cancer metastasis. Wien Klin Wochenschr 121, 413–416 (2009). https://doi.org/10.1007/s00508-009-1146-2

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  • DOI: https://doi.org/10.1007/s00508-009-1146-2

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