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Localisation and staging of gastrin producing tumours using cross-sectional imaging modalities

Lokalisation und Staging Gastrin produzierender Tumore mit Schnittbildverfahren

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Zusammenfassung

Die Anwendung von Schnittbildverfahren bei laborchemisch nachgewiesen Gastrinom hat drei Aufgaben:

  • Tumorlokalisation, vor Erst- und Rezidiveingriff (sporadisches Gastrinom MEN 1)

  • Staging bei metastasiertem Tumor zum Nachweis von Lymphknoten- und Fernmetastasen, wünschenswert auch Angaben zu einer möglichen Leberresektion

  • Postoperatives Monitoring einer Bio- oder Chemotherapie im Rahmen von Nachuntersuchungen

Die Lokalisation des Primärtumors korreliert eng mit seiner Größe. Der Erfolg der operativen Lokalisation durch erfahrene Chirurgen bei kleinen Tumoren ist höher als mit herkömmlicher präoperativer Bildgebung. Zur Lokalisation des Pankreastumors bei asymptomatischen Patienten im Rahmen des MEN 1 Syndroms kommt die Endosonographie (EUS) gefolgt von der Somatostatin-Rezeptor-Szintigraphie (SRS) zum Einsatz. Die Szintigraphie zeigt die höchste Sensivität bei symptomatischen Patienten und beim Nachweis von Metastasen. CT und MRI sind lokalisationsdiagnostische Möglichkeiten der zweiten Wahl. Ihre Sensitivität hängt von der Patientenselektion ab. Vor Leberresektionen sind die sich laufend weiterentwickelnden 3D-CT-Rekonstruktion hilfreich. Wegen fehlender Strahlenexposition kommt die MRI zum Monitoring einer systemischen Therapie im Rahmen klinischer Studien zur Anwendung.

Summary

Cross sectional imaging in the assessment of gastrinomas has three major applications:

  • Tumor localization (sporadic gastrinoma, MEN I) in patients undergoing primary or secondary surgery

  • Staging of metastasized tumors, especially assessment of lymph nodes and liver metastases, possibly including a risk analysis prior to liver resection

  • Post-surgery follow-up and monitoring of bio- or chemotherapy.

Detection of primary tumors is strongly correlated with their size. However, the sensitivity of surgical assessment of the mostly small tumors by experienced surgeons is much higher than that of any imaging modality. Of all imaging modalities, endoultrasonography (EUS) followed by Somatostatin receptor scintigraphy (SRS) is the most sensitive modality for the assessment of pancreatic tumors in asymptomatic patients suffering from a MEN-I syndrome. Scintigraphy has the highest sensitivity in tumors of symptomatic patients and in the assessment of metastases. CT and MRI are only second line diagnostic modalities. Their sensitivity is largely dependent on the selection of patients. As a potential application, 3D reconstruction of nearly isotropic CT data sets for the risk assessment prior to liver resection is currently developing. Due to the absent radiation exposure, MRI is increasingly utilized to monitor the response of metastases under systemic therapy, e.g. in clinical trials.

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Correspondence to Klaus Jochen Klose.

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Klose, K., Heverhagen, J. Localisation and staging of gastrin producing tumours using cross-sectional imaging modalities. Wien Klin Wochenschr 119, 588–592 (2007). https://doi.org/10.1007/s00508-007-0886-0

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  • DOI: https://doi.org/10.1007/s00508-007-0886-0

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