Skip to main content
Log in

Foot fractures in children

  • Leitthema
  • Published:
Der Unfallchirurg Aims and scope Submit manuscript

Summary

Some 13 % of fractures in children are in the foot. Of these fractures, 50 % involve the metatarsals and the phalanges. These are treated conservatively and do not cause therapeutic problems in general. In contrast, fractures and dislocations of the midfoot and hindfoot occur very rarely, so profound therapeutic expertise is lacking. The present paper takes stock and provides a critical assessment of the therapeutic concepts presented hitherto and new approaches to different problematic fractures. The long-term results of the literature and our own follow-up of dislocated intraarticular talus and calcaneus fractures which were not reduced anatomically has shown important problems in terms of pain, limited range of motion and malalignment in adolescence. In contrast to the findings in adults, no arthrosis was apparent in the radiological examinations. The findings were similar in mishealed Chopart dislocation and Lisfranc dislocation. The treatment of complex foot trauma is a multidisciplinary team approach. These challenging injuries should be treated only in centers where vascular and plastic surgeons are constantly available. The precise scientific assessment of foot fractures in children is confronted with the problem that so far too few cases have been evaluated. Rare problematic fractures (i. e. talus, calcaneus) require scientific work-up to establish a “gold standard” for operative and conservative treatment. This can only be accomplished in a multicenter study.

Zusammenfassung

Die Verletzungen des kindlichen Fußes machen etwa 13 % der kindlichen Frakturen aus. Über 50 % dieser Frakturen betreffen die Phalangen und Metatarsalia, welche therapeutisch in der Regel keine Probleme aufwerfen. Demgegenüber stehen Frakturen und Luxationen des Rück- und Mittelfußes, welche sehr selten auftreten, so daß eine profunde Expertise in der Behandlung vergleichbar mit den Verletzungen bei Erwachsenen fehlt. Die vorliegende Arbeit gibt eine Bestandsaufnahme und kritische Würdigung bisheriger Behandlungserfahrungen und neuer Therapiekonzepte wieder. Ergebnisse aus der Literatur sowie eigene Langzeitnachuntersuchungen bei dislozierten Frakturen des Talus und des Kalkaneus, welche nicht anatomisch reponiert wurden, zeigen teilweise bedeutungsvolle Probleme im Adoleszenten – und jungem Erwachsenenalter ohne das eine radiologische relevante Arthrose, wie beim Erwachsenen zu erwarten, in der Weise sichtbar wäre. Das gleiche gilt für die fehlverheilten Luxationen im Chopart- und Lisfranc-Gelenk. Die Behandlung des komplexen Fußtraumas sollte nur in Zentren mit der Möglichkeit eines interdisziplinären Zugangs in Hinblick auf gefäßchirurgischen und plastisch chirurgische Interventionen erfolgen.

Die wissenschaftlich exakte Aufarbeitung der Frakturen des kindlichen Fußes steht vor dem Problem, daß bislang zu geringe Fallzahlen evaluiert wurden: Um detaillierte Therapiekonzepte einzelner seltener Problemfrakturen (z. B. Talus-, Kalkaneusfrakturen) wissenschaftlich fundiert überprüfen zu können, bedarf es multizentrischer Studien mit standardisierten Protokollen.

This is a preview of subscription content, log in via an institution to check access.

Access this article

Price excludes VAT (USA)
Tax calculation will be finalised during checkout.

Instant access to the full article PDF.

Institutional subscriptions

Similar content being viewed by others

Author information

Authors and Affiliations

Authors

Rights and permissions

Reprints and permissions

About this article

Cite this article

Thermann, H., Schratt, HE., Hüfner, T. et al. Foot fractures in children. Unfallchirurg 101, 2–11 (1998). https://doi.org/10.1007/s001130050225

Download citation

  • Published:

  • Issue Date:

  • DOI: https://doi.org/10.1007/s001130050225

Navigation